onderzoeksresultaten

Posttraumatische stress bij kind in een paar uur succesvol te behandelen met WRITEjunior en EMDR

Kinderen en jongeren met een post-traumatische stressstoornis (PTSS) kunnen met slechts een paar uur therapie - met EMDR of WRITEjunior schrijftherapie succesvol behandeld worden. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en GGZ Rivierduinen in Leiden, dat in juni 2017 is gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Journal of Child Psychology and Psychiatry. Carlijn de Roos van GGZ Rivierduinen gaat in 2017 promoveren op dit onderzoek. 103 kinderen en jongeren met de diagnose enkelvoudig trauma zijn bij 6 instellingen willekeurig verdeeld over beide behandelingen. Daarnaast was er ook een wachtlijst controlegroep. Na afloop van de behandeling zijn er follow-upmetingen gedaan na 3 maanden en na een jaar.

Het artikel (hieronder het persbericht) is helaas alleen tegen betaling toegankelijk. Hier de conclusie:
Results: Both treatments were well-tolerated and relative to Waiting List yielded large, intent-to-treat effect sizes for the primary outcomes at posttreatment: PTSD symptoms (EMDR: d = 1.27; WRITEjunior: d = 1.24). At posttreatment 92.5% of EMDR, and 90.2% of WRITEjunior no longer met the diagnostic criteria for PTSD. All gains were maintained at follow-up.
Compared to WL, small to large (range d = 0.39–1.03) intent-to-treat effect sizes were obtained at posttreatment for negative trauma-related appraisals, anxiety, depression, and behavior problems with these gains being maintained at follow-up. Gains were attained with significantly less therapist contact time for EMDR than WRITEjunior (mean = 4.1 sessions/ 140 min vs. 5.4 sessions/227 min).
Conclusions: EMDR and WRITEjunior are brief, trauma-focused treatments that yielded equally large remission rates for PTSD and reductions in the severity of PTSD and comorbid difficulties in children and adolescents seeking treatment for PTSD tied to a single event. Further trials of both treatments with PTSD tied to multiple traumas are warranted.

Het verschil in de duur van beide behandelingen is vrijwel geheel terug te voeren naar de laatste sessie van een WRITEjunior behandeling: het voorlezen en delen van het verhaal met ouders of andere belangrijke mensen in het leven van het kind (social sharing). Doel daarvan is het delen en het krijgen van erkenning voor wat het kind heeft meegemaakt. Is een kind na een enkelvoudig trauma als een bijna-verdrinking simpelweg al blij om van de herbelevingen en nachtmerries af te zijn, bij een chronisch trauma als langdurig seksueel misbruik wordt de duiding van wat er gebeurd is en de erkenning van de omgeving voor het lijden als een belangrijke therapeutische factor gezien.


artikel

Journal of Child Psychology and Psychiatry, June 2017
(persbericht, het artikel staat hier)
Interview met Carlijn de Roos over het onderzoek in Nieuwsshow, Radio1
Artikelen in De Volkskrant, Het Parool en Trouw

 

artikel

Clinical Psychology and Psychotherapy, December 2009


artikel

Kind en adolescent praktijk nr. 4, 2008